Així mateix, la moció recorda al Govern de l'Estat que la Generalitat de Catalunya té competències exclusives en matèria de ports des de l'any 1980, moment en què també es va transferir la titularitat de la Marina d'Empuriabrava.
D'altra banda, també l'insta a impulsar de manera immediata la modificació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes i la seva normativa de desenvolupament, amb l'objecte d'adequar-la a les competències exclusives de la Generalitat de Catalunya en matèria de ports i de gestió del domini públic marítim-terrestre definides per l'Estatut d'Autonomia de Catalunya de l'any 2006.
Aquest és el contingut íntegre de la moció que ha esta aprovada per unanimitat:
"Atès que la Marina d'Empuriabrava, creada als anys 70' i legalitzada pel Consell de Ministres el juliol de 1980, va comportar l'entrada d'aigua de mar a terrenys privats i la construcció d'un conjunt d'obres necessàries per a comunicar permanentment el mar amb els terrenys interiors, per mitjà d’una xarxa de canals, amb la finalitat de permetre la navegació de les embarcacions esportives a peu de parcel·la, en el marc d’una urbanització marítim-terrestre.
Atès que l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, aprovat per Llei Orgànica 4/1979, de 18 de desembre, regulava en el seu article 9.15 la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de ports, sens perjudici del que disposa el número 20 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució que reserva a l'exclusiva competència de l'Estat els ports d'interès general.
Atès que d'acord amb les disposicions constitucionals i estatutàries, mitjançant el Reial decret 876/1980, del 12 de desembre, es va procedir als traspassos de funcions i de serveis de l'Administració de l'Estat a la Generalitat en matèria de ports i es transferí la titularitat de la majoria dels ports existents en el litoral català, entre els quals la Marina d'Empuriabrava.
Atès que de llavors ençà la regulació d'aquest espai s'ha regit per la legislació portuària catalana i la seva normativa de desenvolupament, articulada a través de la Llei 5/1998, de 17 d'abril, de Ports de Catalunya, el Reglament de Ports aprovat pel Decret 258/2003, de 21 d'octubre i més concretament pel Reglament de marines interiors de Catalunya aprovat pel Decret 17/2005, de 8 de febrer.
Atès que l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya de l'any 2006 a través de la Llei orgànica 6/2006 de 19 de juliol reforçà aquest marc competencial al regular en el seu article 140.1 que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre ports que, com la Marina d'Empuriabrava, no tinguin la qualificació legal d'interès general. Aquesta competència, segons la pròpia norma, inclou no només el règim jurídic, la planificació i la gestió, sinó també la gestió del domini públic necessari per a prestar el servei, el règim econòmic dels serveis portuaris, i la delimitació de la zona de serveis dels ports i la determinació dels usos.
Atès que l'esmentat precepte 140.1 de l'Estatut, que fou impugnat pel Partit Popular al Tribunal Constitucional, ha sigut declarat constitucional per la polèmica Sentència 31/2010 sobre l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, de 28 de juny, al entendre el tribunal que és acorde amb la Constitució.
Atès que ara fa dos anys, l'u d'agost de 2008, el Servei Provincial de Costes del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí inicià el procediment d'atermenament de la Marina d'Empuriabrava (expedient núm. 01/07/17/00303) emparant el procediment en l'article 43.6 del Reglament de la Llei de costes 22/1988 de 28 de juliol, que disposa que la realització de marines o urbanitzacions marítim-terrestres, que donin origen a la invasió del mar, no estaran afectats per la servitud de protecció però els hi serà d'aplicació en tot cas la servitud de trànsit de sis metres regulada a l'article 27 de la Llei de costes.
Atès que la normativa catalana ja regula una franja de servei nàutic, anàloga a la servitud de trànsit de la legislació de constes estatal, que comprèn els terrenys confrontants amb els canals en una franja de tres a sis metres d'amplada; però que no s'aplica en les àrees ja consolidades per l'edificació en què es respecten les situacions derivades del planejament urbanístic vigent i de les llicències atorgades pels ajuntaments abans de l'aprovació de la Llei de ports tot i que es garanteix en tot cas el compliment, de manera alternativa, de les finalitats pròpies d'aquesta zona de servei.
Atès que la imposició de servituds per part del Ministeri de Medi Ambient a la Marina d'Empuriabrava no només atempta contra títols de propietat privada inscrits degudament al Registre de la Propietat sinó que a més suposa una ingerència inacceptable en les competències portuàries de la Generalitat de Catalunya.
El Ple de la Diputació de Girona acorda:
- Demanar al Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí la paralització immediata del procediment d'atermenament de la Marina d'Empuriabrava (expedient núm. 01/07/17/00303) al no adequar-se a la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya en matèria de ports.
- Recordar al Govern de l'Estat les competències exclusives de la Generalitat de Catalunya en matèria de ports i la possible vulneració d’aquestes competències al tramitar el procediment d'atermenament de la Marina d'Empuriabrava de titularitat catalana des de l'any 1980.
- Instar al Govern de l'Estat perquè impulsi de manera immediata la modificació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes i la seva normativa de desenvolupament, amb l'objecte d'adequar-la a les competències exclusives de la Generalitat de Catalunya en matèria de ports i de gestió del domini públic marítim-terrestre definides per l'Estatut d'Autonomia de Catalunya de l'any 2006.
- Notificar l'esmentat acord a l'Ajuntament de Castelló d'Empúries, al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya i al Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí."
No hi ha comentaris.
Publica un comentari a l'entrada